.

DEUREN DICHT

Danielle Orelio
'Wat tocht het hier!' roept Struikelrover tegen de wind in. 'Je waait zowat uit je Marlies Dekkertje!'
'Ja,' zegt Zn, 'Dan moet je ook niet al die deuren open laten staan.'
Struikelrover veegt de haren uit zijn gezicht. 'Ik krijg een kraaiennest en al mijn kleren zitten scheef!' roept hij.
'Voor zit achter en onder boven'.
'Deuren dicht!' roept Zn. 'Hoor je me?  Deu-ren dicht.'
'Deuren dicht?' vraagt Struikelrover.
'Deuren dicht.'zegt Zn..

Struikelrover denkt na en trekt zijn kleren recht.
'Mijn huis heeft maar een deur, daar gaat het niet zo verschrikkelijk van waaien. Dat kan helemaal niet. Je praat onzin Zn. Je praat onzin uit je nek.'

'Er staan overal deuren open,' zegt Zn. En plukt een strootje uit Struikelrover's haar. 'De deur naar de boxer die zo van broodjes ossenworst houdt, de deur naar de fietser met kinderschaar, de deur naar de flierefluiter die zo blij is met zichzelf.'
'De deur naar de pestkop, de deur naar de somberman'. vult Struikelrover aan.
'Allemaal deuren op een kiertje en ze klapperen als gekken' zegt Zn.wijs.
'Daar gaat je haar van in de war en je kop van op zijn kop'.

'Ik houd wel van een beetje frisse lucht'. Zegt Struikelrover.'
'Dit is geen frisse lucht meer, dit is storm!' roept Zn. en slaat met zijn vuist op tafel. 'Storm zeg ik? een orkaan, met koeien in de lucht!  Een orkaan met vrouwen en kinderen eerst! met sluit deuren en ramen en zet de radio aan en redden die zich redden kan!'

'Denk je echt dat het zo erg is?' vraagt Struikelrover bedremmeld.
'Ik dacht het echt, van maar een deur. Ik dacht wel steeds, wat tocht het hier, maar dat alle deuren open stonden, ik had het niet zo in de smiezen.'

'Ik ga een stukje fietsen' zegt Zn. 'Kop omhoog en neus in de wind. Pak jij maar vast wat spijkers en een hamer.'
'Oh leuk, gaan we timmeren?' vraagt Struikelrover.
'Deuren dicht' zegt Zn. 'Deuren dicht'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten