.

FLUITEKRUID

Roeland Koning
'Ik heb zin in fluitekruid,' zegt Struikelrover.
'Het is prachtig weer, de zon schijnt, alles is groen en ik heb zin in fluitekruid.'

'Je zit nog steeds in je pyama.' Zegt Zn. een half uur later.
'En je neemt steeds happen uit de koude bami pangang van gisteren. Dat is geen fluitekruid.'
'Nee.' Zegt Struikelrover met zijn mond vol varkensvlees.

'Ik houd je niet tegen hoor.' Zegt Zn..
'Nee.' zegt Struikelrover.
'Maar iets wel, ik kan alleen niet vinden wat.'

'Ben je triest?' vraagt Zn.. Struikelrover lacht. 'Nu doe je Voskuil na en nee, ik ben niet triest, niet eens triestig. Ik weet het niet, er zit iets in de weg maar ik heb er geen zin in.'
'Oh.' Zegt Zn..
Struikelrover krabt aan zijn oor.
'Straks gaat het stiekem mee, klimt het stiekem en geniepig achter op de fiets en springt het opeens tussen het fluitekruid, de boterbloemen en het hondsdraf tevoorschijn en roept het heel hard 'boehoe' en strekt het van die enge vingers naar me uit. Met van die nagels. Gedver.'

Struikelrover prutst wat in de koude bami.
'Weet je Zn., ik heb zin in fluitekruid, maar ik vind het naar dat er 's nachts iets in mijn bed kruipt en me wakker zit te houden. Ik vind het vervelend dat er iets in mijn keel gaat zitten, dat er iets op mijn bord springt waar ik helemaal niets mee te maken heb. Ik doe alleen maar mijn best.'
'Dat weet ik toch.' Zegt Zn..'Je doet ontzettend je best.'
'Dat is waar.' Struikelrover zucht. 'Daarom springt het op mijn bord.'
'Misschien is het wel genoeg dat ik het weet.' zegt Zn.. 'Dat wij het weten.'
'Ja.' Zegt Struikelrover.
'Ga je mee fluitekruid plukken?'
'Alleen als ik achterop mag.' lacht Zn. en hij port Struikelrover in zijn zij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten